Pravilan položaj sjedenja u automobilu prva je i osnovna stvar za podesiti prije paljenja automobila, a o njemu ovisi sigurnost, udobnost i pregled vožnje. S obzirom da mi obični vozači uzore u vožnji crpimo iz ikona automobilističkog sporta, te da smo često svjedoci izreka: “vozi kao Fittipaldi”, “Schumacher je mala beba za njega” i sličnih, odlučili smo razjasniti razliku između položaja sjedenja u automobilima za utrke i svakodnevnih cestovnih vozila.
Različiti tipovi utrka zahtijevaju i različit položaj sjedenja u trkaćim automobilima
Konstrukcija trkaćih automobila otvorene kabine je vrlo niska, a kokpit vrlo uzak, pa se čini da vozač sjedi gotovo na asfaltu s rukama u potpunosti ispruženim. Oblik kokpita u velikoj mjeri određuje vozački položaj. Vozačeve noge su relativno ispružene, blago savijene u koljenima, a stopala malo ispod razine kukova. Pedale u mnogim od tih automobila postavljene su vrlo blizu, tako da gotovo dodiruju jedna drugu. Prostor za noge ipak nije sasvim skučen jer je bitno vozaču pružiti više mjesta kako bi se mogao izvršiti pritisak na pedalu u rasponu od 0-100 posto. Vozačeve ruke imaju malo prostora za manevar, ali je upravljač složen tako da zahtijeva iznimno malo okreta od strane vozača.
U NASCAR tipu automobila, mnoge stvari su sasvim suprotne, a možemo vidjeti natjecatelja u okomitom položaju leđa i skoro pritisnutog na upravljač. Vozač sjedi uspravno, i vrlo je blizu volana. Naime, vozač gotovo može položiti cijelu podlakticu na upravljač. Zašto je tako velika razlika? Automobili su veći, teži i imaju velike prednje gume. Osim toga, čak i na velikim speedway utrkama postotak vremena provedenog u skretanju je puno veći nego u normalnoj vožnji. Sve to znači da će se vozaču desna ruka i rame umoriti puno ranije. Sjedeći uspravno i blizu volana natjecateljima se omogućuje da iskoriste više mišića ramena i leđa.
Pravilan položaj sjedenja u cestovnom automobilu
U vožnji cestovnog automobila, niti jedan od gore opisanih položaja sjedenja nije ispravan. Sjedalo ne smije biti “polegnuto” kako bi izgledali kao F1 vozač, te se ne treba sjediti što bliže upravljaču po uzoru na NASCAR natjecatelje.
Postoje tri glavna aspekta za podešavanje pravilnog položaja za sjedenje koje ćemo pojasniti u nastavku.
Prva bitna stavka su vozačeva leđa koja bi trebala biti ravna uz gornji dio sjedala s kukovima savijenim pod kutom u ravnini spajanja donjeg i gornjeg dijela. Gornji dio nogu trebao bi biti u dodiru s dnom sjedala, a cilj ovog položaja je osigurati čim veći površinski kontakt s vozačevim tijelom. Osim sigurnosnih prednosti to je bitno i za pružanje bolje povratne informacije vozaču.
Drugi važan faktor je položaj ruku. Kada je vozač ispravno smješten na sjedalu kao što smo opisali, a ruke u potpunosti ispružene, zapešća moraju doticati vrh upravljača. To omogućuje rukama da budu lagano savijene u laktu, te da se ispruže prilikom okretanja upravljača za potrebe skretanja. Svrha ovog položaja je spriječiti da ruke ne budu previše nategnute pri manevru skretanja (ramena se ne bi smjela podići sa sjedala prilikom okretanja volana), jer naprezanje ruku uzrokuje brži umor, a vozač gubi na osjetu vibracija koje dobiva preko upravljača.
Treća i posljednja pozicija na koju se treba obratiti pozornost su noge. Kada je bilo koja od pedala u potpunosti pritisnuta stopalom noga bi trebala biti savinuta na koljenu. Kao i kod položaja ruku, to je bitno zbog veće kontrole automobila i naprezanja. Osim toga, treba paziti da koljena nisu jako savijena, tj. u mjeri da udaraju u plastiku donjeg dijela kokpita ili upravljač. Svakako bi trebalo ostaviti nekoliko centimetara prostora kako bi se spriječile ozljede u slučaju sudara. Desna noga osobito treba dovoljno prostora za koljena zbog nesmetanog izmjenjivanja pritiska na papučice gasa i kočnice.
Duga putovanja, mogući teški uvjeti na cesti i reakcije u iznenadnim situacijama svakako su vitalni razlozi zbog čega trebamo paziti na pravilan položaj sjedenja u automobilu, a posljedično tome imat ćemo odgovarajuću kontrolu nad vozilom.