Petak je navečer, na semaforu ste  u svome ljubimcu, čekate zeleno svijetlo – u društvu ljepšeg spola. Želite ispasti frajer, krećete uz cviljenje guma, postižete brzinu malo veću od dopuštene, ponosni ste na sebe, suvozačica vas gleda sa smiješkom, no osim nje se još netko smije – dvojac u plavom na krivini ispred vas.

Da, većina nas se našla u takvoj situaciji. Skoro pa sve je savršeno, no onda vidite prvog s pištoljem za mjerenje brzine i drugog sa “lizalicom”. Osmjesi od vas i suvozačice nestaju, svjesni ste svoje pogreške, ali ne znate kako reagirati, da li prihvatiti kaznu, platiti odmah, platiti kasnije, pisati žalbu, moljakati da ništa ne pišu ili nešto peto. Ovo je vjerojatno jedna od najgorih noćnih mora koje se mogu dogoditi mladim, ali i onim starijim vozačima. Iz tog razloga smo odlučili za vas pripremiti tekst u kojem budemo pokušali pobliže pojasniti kako se ponašati u takvim situacijama,  a na vama je sve ostalo.


Pratite promet i vozače – blicanje i kolone odlični su pokazatelji

Najviše treba obratiti pažnju na druge sudionike u prometu, odnosno vozače koji dolaze iz suprotnog smjera, jer njihovo ponašanje, radnje i znakovi mogu nam reći ima li policije ili nekih drugih problema u blizini. Najčešća komunikacija između dva vozača je blicanje dugim svijetlima, to može označavati pozdrav, upozorenje za policiju ili neki drugu situaciju na koju treba pripaziti. Pa ako vam nepoznati vozač blica probajte usporite i budite na oprezu, zahvalite mu  na način da mu mahnete.

Sljedeći pokazatelj je način vožnje ostalih vozača, primjerice kolone, neovisno u kojem smjeru, su najčešće razlog nekog problema i prisustvo policije je vrlo vjerojatna. U toj situaciji nije u cilju prestići cijelu kolonu, vjerujte nam.

Isto tako, policija često čeka na istim mjestima pa ako znate gdje često zaustavljaju, neovisno kroz savjet prijatelja, Facebook grupu ili blicanja, uvijek tu dionicu odvozite opreznije i pridržavajte se ograničenja. Pronalazak odgovarajuće facebook stranice ili grupe možete učiniti da u facebook pretraživač upišete “policija zaustavlja”. Ponudit će vam se razne stranice i grupe i odaberite onu koja odgovara vašem mjestu vožnje.

Ok, zaustavili su vas – što sada?

Niste uočili znakove iz prve stavke i policija vas zaustavlja. S ili bez razloga, to ćete saznati tek kada krene razgovor, jer puno puta i sami niste sigurni jeste li počinili prekršaj ili ne. Kako se dalje ponašati? Budite kulturni, lijepo se obratite policajcu sa dobar dan, dobro veće, imajte pripremljenu vozačku i prometnu. Policijski službenik također prema vama treba biti kulturan, obraćati vam se normalnim tonom i mora biti prikladno odjeven, uz uniformu obavezno mora imati kapu na glavi i reflektirajući prsluk na kojem piše policija. Ubrzo ćete saznati  jeste li ili niste napravili kakav prometni prekršaj.

Rutinski pregledi – Alkotest i provjera opreme

Ukoliko mislite da niste ništa napravili, očekujte regularnu provjeru, a to je alkotest i pregled opreme. Najčešći odgovor na pitanje jeste li konzumirali alkohol budete dali u obliku izlaska iz automobila i puhanjem u alkotest. Ako alkotest pokaže 0,00% nikome ništa, sjedate u automobil i krećete dalje ako niste počinili neki drugi prometni prekršaj. Ako policajac nije dobre volje, krenut će pregled opreme koju morate imati u automobilu, a nju čine:

  • Neotvorena kutija prve pomoći
  • Reflektirajući prsluk
  • Euro sigurnosni trokut
  • Žaruljice za automobil
  • Aparat za gašenje požara ukoliko se radi o teretnom vozilu

Policajac prilikom pregledavanja dodatne opreme ili pregledavanja automobila ne smije “ulaziti” u automobil, što znači da ne smije staviti ruku, pretraživati i ostali slični postupci, osim ako za to nema pismeni nalog. Ukoliko zbog zaustavljanja kasnite na nekakav bitni događaj ili želite reda radi iznervirati policajca, što ne preporučamo, onda ga možete zatražiti pisanu dokumentaciju o testiranju na alkohol. To je to što se tiče rutinskog pregleda, a sada idemo na situaciji u kojoj ste stvarno nešto napravili, gdje slijede problemi.

Učinili ste manji prekršaj – Pisanje opomene

Pismena opomena je ponekad vrijedna kao dobitan listić jer njome možemo izbijeći novčanu kaznu. Policija ima to pravilo, ali ne pridržavaju ga se svi policajci pa ih sami morate ponekad podsjetiti da imate pravo na opomenu ako ste počinili manji prekršaj. Opomena vrijedi godinu dana te nakon isteka godinu dana pozovite se opet na nju, nekada će proći nekad ne, ali vrijedi pokušati. Ovo je važno ako ste mladi vozač i počinili ste manji prometni prekršaj.

Što ako ste učinili ste ozbiljan prekršaj?

Nakon razgovora s policajcem oko vašeg prekršaja, dobit ćete papir na kojem pišu vaši podaci, podaci vozila i opis prekršaja s cijenom, možete, ali i ne morate potpisati. Ako se slažete s kaznom, onda potpišite, možete odmah platiti ili odraditi uplatu unutar tri radna dana, gdje vam onda iznos čini 2/3 ukupne kazne.

No, ako se ne slažete s kaznom i smatrate da niste počinili prekršaj za koji vas se tereti, da postupci ponašanja policajaca nisu bili ispravni ili da vam je kazna prevelika, a smatrate da bi trebala biti manja, onda nemojte potpisati papir, nego imate 8 radnih dana da podnesete žalbu u pisanom obliku. U tom slučaju se sve prebacuje na sud, gdje dalje možete dokazivati vašu nevinost ili druge stvari koje po vašem mišljenju nisu bile ispravne.

Ukoliko mislite da vam treba dodatne papirologije, računajte da u svakom trenu prilikom razgovora s policajcem možete zatražiti potvrdu o osposobljenosti za rukovanje mjeračom brzine i licencu od mjerača brzine (pištolja za brzinu), kao i za sve ostale stvari s kojima su u tom trenu rukovali. Iako ovaj korak ne predlažemo, on postoji, a može pomoći u daljnjim postupcima žalbe na sudu. Više o tome kako napisati kvalitetnu žalbu možete naći u nastavku:

Pisanje žalbe – žicanje prijatelja, rodbine i sličnih

Ako nemate osobu koja se razumije u prometne prekršaje i pisanje žalbi, onda imate dvije opcije. Prva je ta da nekoga platite da ju umjesto vas odradi, a druga je ta da vam u pomoć uskoči internet. Primjera radi, portal Automobili.hr je pokrio većinu žalbi, stoga bacite pogled na njihov članak ovdje: http://automobili.hr/novosti/savjeti/kako-napisati-zalbu-za-prometni-prekrsaj/

Pravila kojih se policijski službenici moraju pridržavati

Nažalost svi smo bili svjedoci lošeg ponašanja policajaca, namjernog traženja sitnice kako bi nam napisali kaznu nepoštivanja zakona i slično, osobito ako ste mladi vozač onda očito žele pokazati autoritet kako bi ste ih se bojali i slično. Svi imamo mobitele koji imaju kamere, policajci su službene osobe koje moraju poštivati svoj kodeks te ih se smije snimati i fotografirati na bilo kojem mjestu bez upozoravanja. Iskoristite to jer ako dođete do suda to može biti vrlo važan dokaz. Savjet za mlade vozače: ” ponekad je sporije brže”. Nemojte žuriti, pazite na sebe i ostale sudionike u prometu te poštujte zakone. Za vas ćemo iz pravilnika MUP-a izvuči par važnih pravila kojih se policajci moraju pridržavat, a najčešće to ne čine:

Članak 2.
Policijski službenik dužan je u obavljanju policijskih poslova ophoditi se uljudno prema građanima, pozdraviti ih te oslovljavati riječima: gospođo odnosno gospodine. Policijski službenik koji obavlja policijske poslove u građanskom odijelu osobi kojoj se obraća predstavit će se pokazivanjem službene značke i službene iskaznice. Policijski službenik u odori, na zahjtev osobe kojoj se obraća, predstavit će se pokazivanjem službene značke i službene iskaznice.

Članak 87.
Policijski službenik davanjem upozorenja osobi ukazuje da ona svojim ponašanjem, djelovanjem ili propuštanjem određene radnje može dovesti u opasnost svoju sigurnost ili sigurnost druge osobe ili sigurnost imovine ili do počinjenja kaznenog djela ili prekršaja, odnosno do nastanka drugih štetnih posljedica. Policijski službenik davanjem upozorenja ukazat će i na postojanje drugih izvora opasnosti

Članak 17.
Nadzor prometa na cestama obavljaju policijski službenici kretanjem i zadržavanjem na najugroženijim mjestima na cesti kako bi svojom nazočnošću, upozorenjima, zapovijedima, uputama i savjetima te primjenom tehničkih sredstava utjecali na pravilno i zakonito ponašanje sudionika u prometu i na poštivanje prometnih pravila.Kada u nadzoru prometa na cestama policijski službenici zaustavljaju sudionika u prometu, dužni su zaustavljanje obavljati na dijelu ceste uz desni rub kolnika u pravcu kretanja tako da ostali sudionici u prometu mogu pravovremeno uočiti zaustavljena vozila, vodeći pri tome računa da ne ometaju promet ili ugrožavaju vlastitu sigurnost ili sigurnost drugih sudionika u prometu.

Članak 20.
Za vrijeme nadzora prometa, brzinu kretanja vozila policijski službenici utvrđuju pomoću uređaja za mjerenje brzine s mogućnostima video-fotozapisa, fotozapisa i uređajima bez mogućnosti video-fotozapisa ili neposrednim praćenjem s vozilom. Poslovi iz stavka 1. ovoga članka obavljaju se mjeriteljskim uređajima po postupku i načinu rada sukladno odredbama posebnih propisa i uputama proizvođača mjerila brzine pregledanih i odobrenih od državnog tijela nadležnog za normizaciju i mjeriteljstvo. Brzinu kretanja vozila policijski službenici utvrđuju i pomoću zapisnog lista tahografa odnosno nadzornog uređaja (euro tahografa) za vozila koja moraju biti opremljena tim uređajima. O izvršenoj kontroli (tehničkom pregledu na cesti), kao i pregledu tahografa, sukladno Direktivi 2000/30/EC, izdat će se propisana potvrda.Pomoću zapisnog lista tahografa odnosno nadzornog uređaja mogu se utvrđivati i drugi podaci koji se bilježe tim uređajima.

 

Nema komentara

Komentiraj