Skoro svaka muška osoba, a i veliki broj žena, je u nekom periodu svoga života imala priliku sjesti na motor. Bilo da ste bili vozač ili suvozač, sigurno vam nije bilo svejedno. Motoriste ljudi često nazivaju “donatorima organa” što je prilično morbidno, makar statistički gledano, istina je da na broj motocikla i mopeda ide puno veći broj prometnih nesreća nego kod automobila. Kako i vi ne bi postali dio te statistike, za vas smo izdvojili nekoliko pogrešaka prilikom vožnje motora koje najčešće rezultiraju padom, a nerijetko i smrtnim slučajem – krenimo!


Prebacivanje brzina unutar zavoja i nesiguran ulazak

Prilikom pritiska ručice kvačila i puštanja gasa motor usporava i ostaje bez potiska koji ga tjera naprijed pa se gubi sila koja vas drži dok ste nagnuti u zavoju, da ne padnete bočno na cestu. To je pogotovo osjetljivo pri nižim brzinama prolaska kroz zavoj. Pritom još treba spomenuti ukoliko ste na snažnijem motoru, prilikom šaltanja u nižu brzinu uvijek postoji mogućnost blokiranja stražnjeg kotača što bi zasigurno moglo rezultirati padom.

U svakom sportu postoje profesionalci pa tako i u motociklizmu koji će reći kako se brzine mogu šaltati i u zavoju, to je točno, ali samo ako ste dovoljno iskusni da šaltanje odradite dovoljno brzo i pritom ne izgubite stabilnost tj. silu koja vam pomaže motor držati nagnutim na stranu, a da ne padnete.

Kada spojite nekontroliranu vrtnju i nagnuti položaj u zavoju postoji velika mogućnost da ćete se izrotirati odnosno proklizati u zavoju.

Ako ste već iskusniji vozač, također bi trebali pripaziti da nakon šaltanja brzine prevelikim doziranjem gasa ne “zavrtite” zadnji kotač, odnosno da vam on ne prokliže zbog prevelike snage.

Kako ne bi došlo do nestabilnosti prilikom ulaska motorom u zavoj, važno je da usporite, prebacite motor u nižu brzinu, pripremate se za naginjanje i odredite si liniju kojom ćete proći zavoj. Namjestite motor i sebe u nagnuti položaj i odvezete zavoj školski, uz eventualno lagano ubrzavanje sitnim dodavanjem gasa kako se izravnavate.


Kocenje u zavojuNemojte kočiti unutar zavoja, nego prije njega

Kao što smo već nekoliko puta spomenuli, vrlo je važno dobro se pripremiti za ulazak u zavoj. Jedna od pogrešaka je i kočenje u zavoju. Mnogi motoristi se prebrzo uvezu u zavoj, ne stignu se na vrijeme namjestiti i dovoljno jako se nagnuti da bi sigurno odvezli zavoj, pa ih uhvati panika i pritisnu kočnicu. Što se onda događa? Ako se jako pritisne kočnica, uvijek postoji mogućnost da će jedan od kotača zablokirati ovisno o tome koju kočnicu ste stisnuli, a tada ćete vrlo vjerojatno pasti.

Druga situacija je ona u kojoj kotač ne zablokira, međutim zbog kočenja, motor će se uspraviti i početi ići ravno, što znači da njime nećete moći upravljati tj. nagnuti ga dok god ne prestanete kočiti, a tada će već biti kasno. U svakom slučaju ako ste prebrzo ušli u zavoj, najbolje riješenje je pokušati prebaciti u nižu brzinu ako vam okolnosti to dozvoljavaju, nagnuti se koliko god možete i jačim gasom izvesti zavoj, kako bi na motor djelovala što veća sila i pomogla mu održati putanju, ista stvar vrijedi i za automobil, no o tome ćemo drugi put.


zavoj motorKrivo procjenjujete zavoje i krivine

Motociklisti amateri mnogo su puta stradali zbog ove stavke. Vožnja automobilom nije isto što i motorom. Svi mi znamo da su motori puno brži i na ravnom i u zavoju, međutim to ne znači da svatko može sjesti na motor i zavoj odvesti “ležeći” i dodirivajući asfalt koljenom.

Veliki broj nesreća dešava se kada netko neiskusan sjedne na veliki i snažan motor, te ga “stisne” na ravnome dijelu, međutim kad dođe zavoj ta brzina je prevelika, a on nema osjećaja za nagnuti se i namjestiti motor za prolazak kroz zavoj, pa izleti s ceste. Strah od naginjanja prilikom vožnje u zavoju javlja se kod puno ljudi, no to je samo strah koji se prilikom skupljanja iskustva mijenja, pa lagano se opuštate i spremniji ste sve više nagnuti svoj motor.

Posebnu pažnju treba pridavati vožnji noću jer je tada prilično teško ocijeniti oštrinu zavoja.

Ukoliko se približavate zavoju, najbolje je smanjiti brzinu vožnje kočenjem na ravnom, pripremanjem motocikla tako da ga postavite u pravu brzinu te, ako niste sigurni, radije neka to bude niža nego viša brzina. Ukoliko se i precijenite lakše ćete se izvući dok je motor u nižoj brzini i drži vas veća sila. Nakon toga se nagnete i pokušavate održati liniju vožnje. Sitnije korekcije su moguće, ali dok ne steknete iskustvo bolje da sporije prolazite zavoje nego da sletite.


Preticanje drugih automobilaPrebrzo preticanje drugih vozila s manjkom pažnje

Ukoliko je vaša brzina na motociklu puno veća od vozila kojemu se približavate, postoji velika mogućnost da će to vozilo skrenuti, a da vas pritom neće primjetiti. Ako ga pak prestignete brzinom malo većom nego njegovom onda vam ostaje mogućnosti za manevriranje i kočenje ukoliko to vozilo odluči skrenuti i napraviti neku drugu radnju koja bi vama spriječila prolazak.

Veliki broj motociklista stradao je prilikom višestrukog pretjecanja automobila, gdje se dogodilo da je neki vozač iz kolone skretao, a zbog te iste kolone motociklist to nije mogao vidjeti.

Preporučamo da vozila ne pretječete puno većom brzinom jer veliki broj vozača uopće ne prati stanje iza sebe na retrovizoru pa ih se lako uplaši ili mogu neočekivano skrenuti.

Vozite li se poznatim cestama bilo bi dobro da pripazite i na ulice sa strane kako vam se prilikom pretjecanja ne bi dogodilo da se vozilo izveze na vašu pretjecajnu traku čime bi vi izgubili prostor za prolazak.


Motor iza automobilaNiste dovoljno udaljeni od vozila ispred vas

Motociklisti se često “nabijaju” na automobile kako bi ih što brže i lakše prestigli, no ne računaju na jednu bitnu stavku, a to je reakcija. Ukoliko je vozač automobila primoran naglo zakočiti tada motociklist neće imati dovoljno vremena za reakciju i vrlo vjerojatno će se sudariti u vozilo ispred.

Preporučamo da između vozila ispred vas ostavite dovoljan razmak kako bi na vrijeme stigli reagirati. Ukoliko se vozite u koloni koju pretičete i nemate mjesta za dovoljan razmak, onda je najbolje riješenje da se vozite na lijevoj strani iza automobila uz središnju liniju kako bi se na vrijeme stigli pomaknuti u stranu prilikom naglog kočenja, ali i da vas vozač ispred može vidjeti na bočnom retrovizoru.


Motor gumeNe održavate gume redovito

Veliku pozornost treba pridati i gumama na motoru. Najbolje bi bilo da pritisak u gumama bude po pripisanom jer su tada vozne sposobnosti motora najbolje. Ukoliko je pritisak premali ili prevelik guma se ne raširi dobro po felgi, pa može doći do toga da nećete moći dovoljno nagnuti motor u zavoju, odnosno da će vam se on sam početi rušiti na bok. Također se nemojte voziti na istrošenim gumama, jer bi vas kad tad mogle iznevjeriti i proklizati u nenadanom trenutku.

Kako je motor vozilo koje se koristi uglavnom samo po lijepom i suhom vremenu, najčešće su to prometnice oko naših domova koje su nam već sve poznate. No, što ako ste odlučili otići na more i vozite se cestama koje motorom niste nikada prošli? E. tada nastupa vaše iskustvo, a naš savjet je da pripazite na brzinu.

Prethodni članakPripremite automobil za ljetovanje na moru
Sljedeći članakVolkswagen Touareg – PL71 u najboljem svjetlu
Zvoc, Reš, Zvole - urednik portala Oktan.hr, zadrti TVZ-ovac, aktivni član AirSoft udruge te ujedno ogroman fan motora. Svoje znanje uhodavao je s modelom Yamaha XT 660 X, a kasnije ga potvrdio s Hondom CBR 1000 RR i CBR 600 RR. Dok su prva dva nastavila svojim putem, potonji je još uvijek glavni ljubimac. Osim motora, slobodno vrijeme boravi u društvu automobila Opel, s posebnim naglaskom na modele Bertone.

Nema komentara

Komentiraj