Svatko može kupiti gumu, ali pravo pitanje leži u razumijevanju njene kvalitete i kategorije. Pod time ne mislim na “kvalitetu” držanja zavoja pod punim gasom, nego na starost, dimenzije te ostale brojke i slova koja su ispisana na bočnici gume. Za početak pojašnjenja oznaka na gumama uzet ću primjer standardnih oznaka na gumama koje opisuju njenu veličinu – 215/50R17 91V.


Osnovne oznake na gumi gledamo kod njihove kupnje

Oznaka 215, te određuje širinu gume u milimetrima (mm). Broj 50 do nje označava omjer širine i visine gume. U ovom primjeru, visina bočnice čini 50 posto širine gume. Dalje, oznaka “R” na gumi govori nam o njenoj konstrukciji. U ovom primjeru, “R” znači “radijalna”. Većina današnjih vozila koristi radijalne gume, a to znači da su otpornije na neravnine u vožnji te koriste manje goriva. Sljedeća oznaka na gumi odnosi se na promjer gume u colima ili inčima. Što je promjer veći, to je guma nižeg profila. U ovom slučaju, to je 17.

Oznaka 91 stoji za indeks nosivosti gume, odnosno koliko je maksimalno dopušteno opterećenje gume pri najvećoj dopuštenoj brzini vožnje uz odgovarajući tlak zraka u gumi. Postoji mnogo indeksa nosivosti te tabela u kojoj ih možemo provjeriti. U našem primjeru, broj 91 označava maksimalnu nosivost gume od 615 kilograma. Indeks nosivosti počinje od broja 50 i penje se do 124, a osobna vozila ulaze u raspon indeksa od 70 do 110. Tako primjerice indeks broja 110 označava maksimalnu nosivost gume osobnog vozila od 1,060 kilograma.

Slovo “V” kao oznaka na gumi govori nam koliki je indeks brzine, što označava maksimalnu brzinu koju guma može podnijeti prilikom maksimalne opterećenosti bez da se ugrozi sigurnost vozila. Kao i uz indeks nosivosti i uz ovaj je vezana tabela pa tako oznaka “V” znači da se može doseći brzina od 240 kilometara na sat prilikom maksimalnog opterećenja od 615 kilograma. Također, postoje druge oznake koje se kreću od slova “N” za 150 km/h, pa sve do “Y” koji označava dopuštenu brzinu do 300 km/h.

oznake na gumama

Oznake na gumama upućuju na tržište kojem su namijenjene

U ovom primjeru pod oznakom 215/50R17 91V imamo gumu koja je rađena prema europskim (ETRTO) standardima. Napomenimo i da gume rađene za američko tržište gume imaju oznaku “P”  na početku što znači da je rađena prema standardima Tire and Rim Association (T & RA) za osobna vozila. Osim toga, postoje još neke oznake na gumama koje možemo pronaći ispred istaknute veličine i tipa. Primjerice, oznaka “LT” ukazuje da je guma namijenjena za korištenje na lakšim kamionima ili SUV-ovima, jer su ipak nešto teži od osobnih vozila, dok slovo “T” označava privremenu ili rezervnu gumu.

Informacije o kvaliteti gume nisu uvijek vjerodostojne

No, to nisu sve informacije koje možete dobiti iz oznaka na gumi. Na bočnoj strani gume možete pronaći i informaciju o osiguranju kvalitete – Unique Tire Quality Grading (UTQG). On se odnosi na tri kategorije: relativni indikator potrošnje gaznog sloja gume, prianjanje i indikator temperature. Navedene stavke testirane su u kontroliranim uvjetima i vrednovane prema standardiziranom sustavu. Nažalost, glavna mana ovog sustava je da se svaki proizvođač pridržava vlastitih mjerila. Imajući to na umu, ocjene kvalitete pneumatika najpreciznije su kada se gume različitih proizvođača uspoređuju na zajedničkim i neovisnim testiranjima.

Indikator potrošnje gaznog sloja gume je relativna mjera koja nam daje informaciju koliko će se brzo guma trošiti. Što je broj veći pneumatik je dugotrajniji. Rejting od primjerice 300, znači da bi profil trebao trajati dvostruko duže od gume s profilom vrijednosti 150. Međutim, stvarna stopa potrošnje guma nije fiksna i ovisi o brojnim čimbenicima od vremenskih uvjeta, održavanja cestovnih površina (ili nedostatka istog) i mnogih drugih faktora.

Isto tako, ocjena trakcije opisuje sposobnost guma za zaustavljanje na mokroj i suhoj podlozi. Bitno je znati da su ovi testovi rađeni u ravnoj crti kretanja vozila i ne daju nikakvu informaciju o ponašanju guma u zavojima. Postoje četiri ocjene koje proizvođači koriste – AA, A, B i C – s time da je AA najviša moguća ocjena.

I konačno, dolazimo do temperaturne oznake na gumi. Ova vrijednost pokazuje sposobnost gume da izdrži toplinu, a provjerava se u kontroliranim uvjetima simuliranim u laboratoriju. Kao što sam naglasio ranije, i ovdje je svaki proizvođač odgovoran za provođenje vlastitih testova. Od najvišeg do najnižeg, temperaturna otpornost rangira se slovima: A, B ili C.

oznake kvalitete na gumi

Drugi važan podatak pri kupnji guma odnosi se na oznaku DOT (Department of Transportation). Između ostalog, ona označava i datum proizvodnje. Na primjer: DOT 1615 = proizvedeno u 16-om tjednu 2015. godine. Osim datuma, tu se nalazi identifikacijski broj gume koji korisniku jamči da guma zadovoljava određene sigurnosne standarde. Ovaj kod je obično dug između 10 i 12 znakova i sadrži informaciju od strane kojeg proizvođača je guma napravljena i u kojem proizvodnom pogonu, te kod vezan uz njenu veličinu.

dot oznaka guma

Maksimalno dopušten tlak također je naveden na boku gume. No, nemojte se iznenaditi jer je različit od preporučenog tlaka koji propisuju pojedini proizvođači vozila. Naime, ovaj broj izražen je za maksimalno dopušten tlak u hladnom obliku potreban za prijevoz maksimalnog opterećenja za koje je guma konstruirana. Prema tome, broj maksimalnog opterećenja govori nam koliku maksimalnu težinu guma može podnijeti dok nije zagrijana. Prekoračenje maksimalnog tlaka ili opterećenja može dovesti do katastrofalnih posljedica.

Jedna od poznatijih oznaka na gumi odnosi se na informacije o svrsi korištenja gume. Na primjer, kratica “M + S” (mud and snow), odnosi se na gume koje su posebno napravljene za vožnju po blatu i snijegu. Također, ova oznaka može se pronaći na zimskim, ali i na gumama namijenjenima za sve sezone. Isto tako, simbol pahuljice i planine označava gumu koja zadovoljava uvjete za vožnju po snijegu.

m+s oznaka na gumi

Ostale oznake na gumama koje nam pružaju bitne informacije

Uz sve navedeno, postoje i dodatne oznake na gumama, a dobro ih je znati raspoznavati jer nam neke od njih mogu biti od pomoći u raznim situacijama na cesti.

RF (reinforced) je skraćenica za dodatno pojačanu gumu. ROF ili RFT – odnosi se na izraz Run On Flat i Run Flat, što znači da su ove gume sposobne za vožnju i ako se probuše, međutim tada se brzina ograničava na najviše 90 km/h, a dopuštena prijeđena udaljenost na ovakvim gumama iznosi najviše 160 kilometara. XL (Extra Load) oznaka govori nam da je guma napravljena za veća opterećenja. TT (Tube Type) izraz označava gume koje u svojoj konstrukciji imaju unutrašnju gumu, dok TL ili Tubeless oznaka ima suprotno značenje, a takvu konstrukciju koristi većina današnjih auto guma. Oznaka C nalazi se na gumama za lakša teretna vozila. TWI (Tread Wear Indicator) upućuje na istrošenost gume, odnosno govori kada je gumu potrebno zamijeniti jer je potrošena. E 10 oznaka na gumi stoji za europski homologacijski broj, s tim da svaka država ima dodijeljen vlastiti broj.

Ovim tekstom pokušao sam vam dati što više informacija o brojnim oznakama na gumama, te se nadam da ćete sada bolje razumjeti njihovu svrhu i što je najvažnije, lakše odabrati pravu gumu koja će odgovarati potrebama vas i vašeg vozila.

Nema komentara

Komentiraj