Vodik predstavlja potencijalnu zamjenu nafte

Kada je davne 1875 francuski pisac Jules Verne predvidio da će komponente vode (vodik i kisik) osigurati neograničen izvor energije (električne, toplinske), ljudi su ga gledali skeptično. Zatim se prije 50 godina u znanstvenim literaturama pisalo kako će kako će vodik postati primarni izvor energije u energetici i prijevozu, no i dalje nije stekao popularnost pored naftne industrije. Iako su vodikove osobine izvanredne, što zbog neograničenog pristupa, što zbog činjenice da ne zagađuje okoliš, on se i dalje ne koristi u autombilskoj industriji – no vrijeme je za promjene. Tako je priča oko vodika započela ne tako davne 2003. godine, kroz viziju američkog ministarstva za energiju (koju su tada podržavali George Bush i Romano Prod) te je samim time cijela ideja oko automobila na vodik zasjala u punom svjetlu, a danas vam donosimo pregled cijele situacije!

Vodikova popularnost u autoindustriji raste iz dana u dan

Kroz godine je dosta “privatnih izumitelja” samoinicijativno krenula u razradu ideje oko automobila kojeg pogoni vodik, neki su bili blizu, neki su uspjeli, ali ono što im je bilo zajedničko je medijska pažnja, gdje bi se u trenu podigla prašina, no ista bi slegla nakon svega par mjeseci, te bi cijela ideja otišla u zaborav. Za sljedeću godinu su Honda i Toyota najavili svoje koncepte automobila koje će pokretati vodikov pogon, no upitno je hoće li ih izbaciti ili ne, ali zato ih je njemački konkurent preduhitrio.

Nijemci na ćelu s novom generacijom pogona na vodik

E dizelJedan od najopasnijih konkurenata Hondi i Toyoti definitivno je njemačka VW grupacija. Iako je zadnja plasirala objavu da se uključuje u tržište gorivih ćelija, ujedno je i objavila kako isti projekt planiraju realizirati u suradnji s proizvođačem Ingolstadta, koji je većinu patenata vezanih uz pogon na vodik i gorive ćelije otkupio od kanadske kompanije Ballard Power Systems. Prvobitni naziv kompanije bio je Ballard Research Inc, koji se tada fokusirao na proizvodnju gorivih ćelija koje su trebale zamijeniti standardizirani pogon na dizel, benzin i plin. Cijela ideja im je bila uspješna, pa se tako mogu pohvaliti gorivim ćelijama koje uspješno pokreću autobuse u Engleskoj, radne strojeve u mnogim tvornicama te pomoćnim agregatorima temeljnih na istom principu.

Suradnja igra veliku ulogu u budućnosti VW grupacije

Audi je odmah nakon potpisane suradnje u sklopu svoje VW grupacija najavio novu generaciju automobila, koju će isključivo pokretati vodik kroz gorive ćelije. Tako su nedavno objavili da su proizveli E-dizel, gorivo mješavine vodika i ugljik monoksida, koji već u ovom trenu pokreće jedan automobil, Audi A8, a vlasnik je državni ministar za obrazovanje i istraživanje Johann Wank. Osim velike medijske pažnje i sveopće veselje “zelenih” ovo je bio jedan vrlo pametan strateški potez. Osim što je konkurencija ostala bez patenata “pred nosom”, također je tu potpuno funkcionalni Audi A8.

Audi A8 vodik

Plavo zlato zvano E-Dizel – način dobivanja

Za dobivanje E-dizela potrebno je postrojenje, a jedno koje za sada postoji nalazi se u Dresdenu, Njemačka u vlasništvu Sunfirea. Postrojenje sadrži generatore koji prikupljaju energiju obnovljivih izvora (vjetar, sunce) koja služi za elektrolizu gdje se voda pri visokoj temperaturi razdvaja na kisik i vodik. Kisik se zatim pušta u atmosferu, a vodik nastavlja svoj proces prema konverzatoru gdje se pod visokom temperaturom i tlakom miješa sa ugljičnim monoksidom dobivenim od ugljičnog dioksida. Nakon tog procesa dobivamo dugolačne spojeve, odnosno plavu tekućinu. Moguće ga je koristiti čistog ili miješati s poznatim i provjerenim gorivima (dizel, benzin).

Energetska učikovitost E-dizela  penje se do 70%, a rezultat tome su prednosti poput manje buke, manje zagađenja i, na kraju krajeva, konkurentnost na tržištu – dok bi cijena trebala biti ista kao cijena dizela.


E dizel

Što kažu naftni divovi na to?

Iako postoji mali postotak kompanija koje se u ovom trenu pitaju ima li razloga za brigu, tržište još nije spremno za tako veliku promjenu, tako da se naftni divovi u ovom trenu vjerojatno ne brinu oko cijele priče. Činjenica je da su ljudi plašljivi kada su u pitanju nove tehnologije, pogledajte samo koliko dugo je trebalo da se električni automobili uvedu na tržištu (iako još uvijek nisu stekli nekakvu konkretnu popularnost i, najvažnije, prodaju). To su samo neke od stvari zbog kojih mislimo da ćemo još dugo vremena u svoje limene ljubimce točiti dizel, benzin ili plin, vjerojatno po višim cijenama nego sada.

Nema komentara

Komentiraj