Svaki automobilski entuzijast sanja o jakoj i nabrijanoj jurilici ispod svog prozora. U svom tom sanjarenju kod željenog automobila uvijek se gleda jačina i obujam motora, ubrzanje, maksimalna brzina, izgled, širina guma, ovjes i slične karakteristike. Naravno, to je zvijer koja će ostale vozače i njihove pile ostaviti u prašini vaših guma, a izraz potrošnja goriva pri tome ne postoji. Tako su otprilike izgledali moji dječački snovi. Godinama nakon, kada su se snovi ostvarili upoznao sam se s grubom stvarnošću plaćanja računa za gorivo. Zato vjerujem da će se većina složiti s činjenicom da se svatko od nas, neovisno o jurilici koju posjeduje barem jednom upitao: “Baš da vidim na koliko mu mogu spustit potrošnju?” Ako ne zbog štednje, onda bar zbog rasprave među prijateljima ili iz puke znatiželje.
S tim na umu, kako bi nam u novčanicima ostalo više love za uljepšavanje i nabrijavanje limenih ljubimaca, odlučio sam složiti nekoliko savjeta za manju potrošnju goriva.
Najčešće pogreške na kojima trošite gorivo
Prva, na koju vjerojatno ni ne obraćate pozornost je vožnja s otvorenim prozorima. To i ne predstavlja veliki problem kada se vozite u gradu, ali kada se nađete izvan grada ili na autocesti, zbog brže vožnje, prozori postaju vrlo važan faktor za smanjivanje potrošnje goriva. Poznato je da dizajneri automobila veliku pažnju pridaju stvaranju što bolje aerodinamike zbog smanjenja otpora zraka u vožnji, a upravo to sve pada u vodu kada imate otvorene prozore pri velikim brzinama. Stoga, ako vam je vruće, u slučaju vožnje na otvorenim cestama preporučujemo koristiti klimu ili ventilaciju.
Ista situacija kao i s otvorenim prozorima, a možda čak još i gora, odnosi se na krovne nosače ili skije. Bez obzira da li je krovni nosač prazan ili ne, on povećava otpor zraka i tjera vaš automobil da koristi više goriva. Velika skijaška kutija je priča za sebe, a slikovito rečeno, na potrošnju ima učinak kao da imate auto na krovu. Najnoviji krovni nosači i skijaške kutije brzo i lako se postavljaju i uklanjaju, stoga nemojte biti lijeni nego ih spremite kada vam ne trebaju.
Za klimu kao potrošača goriva vjerojatno ste čuli od škrtog susjeda koji se na +40 vozi spuštenih prozora i čudi kako mu je i dalje vruće. Naravno, slažemo se da je ugodno imati uključenu klimu tijekom cijele godine. Ona grije i sprječava zamagljivanje prozora u zimi, a ljeti nas hladi i drži ugodnim boravak u automobilu. Unatoč tome, njome treba postupati racionalno, tako da vam savjetujemo njeno isključivanje kada je vanjska temperatura ugodna.
Jedan od jednostavnijih savjeta za smanjenje potrošnje goriva odnosi se na način vožnje. Pri tome mislim na agresivnu vožnju – ako ste strpljiv vozač, vaši troškovi logično će biti niži. Slažem se da je nerealno baš uvijek izbjeći pretjecanje, ali nema smisla pretjecati automobil koji će biti pored vas na idućem semaforu. Teška noga na papučici gasa nije recept za manju potrošnju, a idealan način vožnje bio bi održavanje konstantne brzine od otprilike 80 km/h, u najvišem stupnju prijenosa. Probajte biti smireni i voziti defenzivno, zbog vaše sigurnosti ali i nižih troškova goriva koji će se odraziti na vašem novčaniku.
Isto tako, u svakodnevnoj vožnji često zaboravljamo na provjeru tlaka u gumama. Nemojte zaboraviti da se on mijenja s vanjskom temperaturom, a što je manji tlak u gumama, automobili zbog otpora okretanja kotača trebaju više goriva da bi se kretali cestom. Preporučujem da odvojite pet minuta svakih dva tjedna i provjerite gume na vašem ljubimcu. Ako niste sigurni koji je tlak optimalan, podatke možete pronaći na unutarnjim pragovima kada otvorite vozačeva vrata.
Ostale sitnice kojima ćete smanjiti potrošnju goriva
Za manju potrošnju goriva trebalo bi raditi manje pauze između vožnji. Iako je često neizvedivo, uz malo pažnje i dobre organizacije dnevnih obaveza ovaj savjet za manju potrošnju goriva može biti od pomoći. Jeste li znali da kada vozite automobil koji je bio parkiran nekoliko sati trošite puno više goriva za prvih nekoliko kilometara? Razlog tome je hladan motor kojemu je tada potrebna veća količina goriva kako bi postigao radnu temperaturu.
Idealno bi bilo da kombinirate sve svoje dnevne zadatke tako da ih obavite u kontinuitetu, bez dugog stajanja. Naravno, to često nije moguće ako imate obaveze koje se mogu odraditi samo u određenom dijelu dana, no primjerice, pokušajte barem nabavku novina, hrane, kućnih potrepština i sličnih stvari obaviti zajedno.
Činjenica je da ovo pravilo već i vrapci na grani znaju, ali moram napomenuti da izbjegavanje vožnje za vrijeme najvećih gužvi osjetno smanjuje potrošnju goriva. Naravno da nismo uvijek u mogućnosti čekati da se promet na cestama smanji kako bi krenuli kući s posla. Kako god okrenuli ovo je vrlo skup način putovanja. Svaki put kada stanete pa krenete u prometu, vaš automobil nalazi se u prvom stupnju prijenosa i koristi veliku količinu goriva za ponovno pokretanje.
Najbolji savjet za uštedu goriva je da se ne putuje u vrijeme najvećih gužvi. Također možete smanjiti potrošnju automobila pokušavajući predvidjeti moguće radnje prometa ispred vas, i održavajući stalno konstantnu brzinu, bez naglih ubrzanja i kočenja. Ako već morate putovati u vrijeme špice, onda preporučujemo da razmislite o kupnji hibridnog automobila koji ima puno manju potrošnju goriva u gradu. Osim njih, tu mogu spomenuti i vozila sa start/stop tehnologijom koja gasi motor automobila prilikom stajanja na semaforu.
Ako se vozite uglavnom po gradu, ovakva tehnologija može vam uštedjeti do deset posto goriva. Ovaj sustav rasprostranjen je kod mnogih proizvođača, ali osim benefita on ima i dugoročne negativne posljedice na motor. Iako istraživanja pokazuju da može upaliti automobil i više od milijun puta bez kvara, što je svakako pouzdano, problem leži baš u tome. Naime, motori koji su pokretani turbinom učestalim paljenjem i gašenjem doživljavaju oštećenja jer naglo gašenje prekida dovod ulja u turbinu, a to svakako nije preporučljivo.
Također, smanjiti potrošnju možete izbacivanjem nepotrebnog tereta iz automobila. Baš kao i vaše tijelo, automobil treba više goriva za pokretanje veće težine. Dakle, kao što i mi nećemo nositi teški teret ako ne moramo, tako nemojte trpati stvari u prtljažnik vašeg automobila ukoliko vam ne trebaju. Nemojte se zanijeti, svakako ostavite nužne stvari za eventualne popravke i slično (rezervna guma i prateći alat), jer ne pokušavamo slagati automobil za utrke već ostvariti manju potrošnju goriva s time da zadržimo odgovarajuću razinu sigurnosti.
Bitnu ulogu u smanjenju potrošnje goriva ima i optimalna promjena stupnja prijenosa. Na ovu sitnicu ne obraćamo pozornost u vožnji, ali svima nam se događa. Ovaj savjet za manju potrošnju goriva odnosi se na stvaranje navike pravilne promjene stupnjeva prijenosa. Prisjetite se situacije kada se nalazite u višem stupnju prijenosa i krećete se relativno niskom brzinom, ali pritom do kraja stišćete papučicu gasa kako bi izbjegli promjenu u niži stupanj prijenosa (iz četvrtog u treći, na primjer). Naime, tada zapravo koristite više goriva nego što bi do bio slučaj u nižoj brzini na nešto većim okretajima. Razlog tome leži u mučenju motora kada se nalazi u previsokom stupnju prijenosa u odnosu na brzinu kretanja, te mu treba više goriva da bi postigao optimalan broj okretaja. Naravno, ako vaš automobil ima automatski mjenjač, onda nećete imati ovakvih problema jer će on odabrati odgovarajući stupanj prijenosa u tom trenutku.
Držanje zadanog ograničenja brzine također štedi gorivo
Posljednji savjet za manju potrošnju ima dvostruku korist. Ako volite potegnuti i ne marite previše za posljedice vjerojatno određen dio vožnje provodite krećući se iznad ograničenja brzine. To je osobito slučaj na dugim putovanjima autocestama. No, iako ćete vožnjom od 140 kilometara na sat umjesto 120 možda stići oko 20 minuta ranije na zadano odredište, to je također i pogreška ako želite uštedjeti na gorivu. Istina je da auto radi 20 minuta manje, ali koristi mnogo više goriva pri takvoj vožnji.
Nadam se kako sam vam s ovim savjetima za manju potrošnju goriva automobila pomogao racionalnije raspolagati vašim budžetom, a ukoliko imate bolja iskustva i ideje slobodno ih podijelite u komentarima.