Istinski oktanoljupci znaju da ništa ne može zamijeniti osjećaj koji pruža brzo “šaltanje” ručnog mjenjača. Balansiranje između kočnice i gasa, brzi stisak kvačila i prebacivanje u nižu prije zavoja nezamjenjivi su elementi uživanja u vožnji. Jednostavno, ručni mjenjač i ta treća, nožna pedalica naziva “kuplung” povezuje vozača i automobil na način koji automobili sa samo dvije, ručne pedale ne mogu dočarati.
No, unatoč tom “zaljubljenom” osjećaju moramo se suočiti s činjenicama. Proizvođači navode da je potražnja za dobrom, starom ručicom smještenom između vozača i suvozača u padu, pa ne čudi da je među mnogim i najvećim imenima autoindustrije poznata papučica spojke polako pred izumiranjem. Lamborghini je 2014. predstavljanjem modela Huracan izbacio ručne mjenjače jer je potražnja za njegovim prethodnikom, Gallardom s ručnim mjenjačem bila gotovo nikakva. Čak je i Ferrari zaustavio proizvodnju automobila sa svojom kultnom otvorenom aluminijskom mjenjačkom kutijom, a najnovije najave iz BMW-a govore o izbacivanju ručnog mjenjača za nadolazeće M5 i M6 modele. Kupci koji žele izvedbu automobile visoke klase i inzistiraju na “manualcu” imaju sve manje izbora. Srećom, još uvijek postoji dovoljan broj proizvođača koji barem za sada nisu zaboravili svojim kupcima koji preferiraju užitak u vožnji naspram računalno brzih izmjena prijenosa.
Aston Martin modelom Vantage ne želi uskratiti užitak Britancima, a potpuno “novi” svijet Amerikancima želi otkriti njihova ikona
U Astonu nikada nisu tvrdili da proizvode najbrže automobile na cesti, niti da imaju najbolja vremena na stazi. Ono u čemu su se profilirali kao eksperti je njihov izuzetno atraktivan izgled, napravljen pomoću vrlo kvalitetnih materijala za kombinaciju udobnosti i visokih performansi. Sama riječ ‘udobnost’ može implicirati da je u tu svrhu uključeno više elektronike i manje gnjavaže s promjenama stupnjeva prijenosa. No, iako je istina da Aston Martini s automatskim prijenosom postaju sve češći, britanski proizvođač nije zaboravio svoje korijene i nije iznevjerio ljubitelje prave vožnje. Vantage GT je najjeftiniji Aston u postavi, i dolazi sa šestbrzinskim ručnim mjenjačem, kratkih prijenosnih omjera kojima vozaču daje mogućnost veće povezanosti s automobilom i njegovim kontroliranjem. Također, brži Vantage S pokretan V12 motorom nedavno je postao dostupan s “manualcem”.
Automatski mjenjači su bili popularni na Corvette modelima od samog početka, no posljednja, sedma generacija ne mari za nasljeđe te je sukladno reputaciji više fokusirana na performanse i užitak u vožnji. Corvette C7 je doživjela velike promjene u odnosu na svog prethodnika i temeljito modernizirala automobil. Osnova je ostala ista – V8 motor smješten sprijeda i pogon na stražnje kotače, a osmijeh na lice nam mami dostupnost ručnog mjenjača. Prva Corvetta s kompresorom razvija brutalnih 638 konja, te je takva oko 10.000 dolara jeftinija od njemačkog konkurenta – Porschea.
Lotus i Porsche pravi su primjer proizvođača koji stvaraju jurilice u skladu s očekivanjem svojih fanova
Ljudi ne kupuju Lotus jer žele najbrži automobil na tržištu. On je popularan kod svih koji žele jedan od najagilnijih i istinski zabavnih automobila na cesti. Lotusov model Evora je opremljen Toyotinim 3.5-litrenim i kompresorom osnaženim motorom s 400 konja. Sva snaga prenosi se preko šeststupanjskog ručnog mjenjača na stražnje kotače. Zahvaljujući velikoj snazi i težini od 1395 kilograma stotku hvata u samo 4.1 sekundu.
Naša lista ne može biti zaključena bez legendarnog Neunelfera. Izvorni 911R iz 1967. bio je olakšan, izrađen od fiberglasa i s oznakom 911S namijenjen za utrke. Porsche uskrsnuo to ime na sajmu automobila u Ženevi prošle godine, s novim automobilom koji kombinira dijelove modela 911 GT3 i GT3 RS (uključujući i 500 konjskih snaga), te je trenutno najlakši 911 u ponudi. Porsche je novi 911 R sa šeststupanjskim ručnim mjenjačem uveo u ponudu isključivo kako bi zadovoljio želje vjernih kupaca. S obzirom da je 115 konja snažniji za 911 R možemo reći da je poput “većeg brata” Porscheu Cayman GT4. Taj automobil također dolazi s “manualcem”.
Efikasnost i brzina protivnici su ručnog mjenjača
Opće uvjerenje je da automobili dizajnirani za užitak u vožnji obično imaju ručni mjenjač. No, posljednjih 15 godina došlo je do bitnih pomaka, pa je tehnologija poluautomatskih mjenjača, kontrolirana pedalicama iza upravljača, iz godine u godinu sve bolja i brža. Također, koriste se računala za ubrzavanje tog procesa, a izmjene se događaju u djeliću sekunde, brzinom koju ljudska ruka i noga ne može pratiti. Današnji automatici su konstruirani da budu učinkoviti i najbolje “surađuju” s računalnim sustavima mnogih modernih automobila dok je vozačeva uloga ostavljena po strani. Trendovi neminovno pokazuju da vrijeme “manualca” ističe, ali zahvaljujući gore navedenim proizvođačima nadamo se da neće biti potpuno izbačeni iz upotrebe.