Nakon što smo pripremili automobil za zimske uvjete i obavili sve potrebne provjere, često možemo čuti jedan vrlo poznat i u svijetu vrlo rasprostranjen savjet, a odnosi se na zagrijavanje automobila u zimskim uvjetima. Još nas se od malenih nogu, odnosno već pri prvim “zimskim kilometrima” učilo da se po hladnoći i snijegu treba pokrenuti motor i pustiti da radi u praznom hodu koju minutu, kako bi se zagrijao do radne temperature. Suprotno uvriježenom mišljenju, to neće produžiti njegov vijek trajanja, već upravo suprotno, a u nastavku vam donosimo obrazloženje.
Predugo zagrijavanje rezultira kidanjem ulja s cilindara i klipova motora
Zašto se to događa? Naime, motor s unutarnjim izgaranjem radi tako da pomoću klipova komprimira smjesu zraka i goriva u cilindru. Tada se komprimirana smjesa pali kako bi stvorila izgaranje – kontroliranu eksploziju koja pokreće motor. Kada je motor hladan, manje je vjerojatno da će benzin u smjesi ispariti i stvoriti točan omjer zraka i goriva za izgaranje potrebno za rad automobila.
Novi motori s elektroničkim ubrizgavanjem goriva imaju senzore za regulaciju smjese goriva i zraka koji kompenziraju hladnoću pumpanjem više benzina u smjesu, a motor nastavlja raditi na taj način sve dok se ne zagrije do oko 4 stupnja celzijusa.
Kako je nastao mit vezan uz zagrijavanje automobila po zimi?
Većina vozila proizvedena prije 1995. godine koristila je karburator, uređaj koji miješa zrak i gorivo. Kako bi ispravno radio, vlasnici automobila s karburatorom morali su čekati neko vrijeme da se motor zagrije. Međutim, moderni automobili, imaju električne mehanizme za zagrijavanje motora po zimi. Stoga, ako ste veliki fan starijih automobila i oldtimera pri kupnji ili barem prije vožnje zimi preporučamo provjeru da li koristi karburator.
Vožnja automobila je najbrži način da se motor zagrije do 4 stupnja i vrati u normalan omjer goriva i zraka. Najbolja stvar koja se može učiniti za motor u takvim uvjetima je upaliti auto, kroz par minuta skinuti eventualni snijeg i led s prozora i krenuti. Stephen Ciatti, inženjer strojarstva i stručnjak za motore s unutarnjim izgaranjem rekao je sljedeće:
“Benzin je izvanredno otapalo i ako motor u hladnim uvjetima radi u stanju mirovanja duže vrijeme postoji opasnost da će isprati ulje sa stranica cilindra.”
Unatoč tome, stručnjaci su poprilično rastrgani o ovom pitanju. Neki kažu da se automobil može voziti odmah, samo manjim brzinama (do 70-ak km/h), dok drugi tvrde da je potrebno da automobili radi u praznom hodu nekoliko minuta dok ulje procirkulira.
Koliko je vremena potrebno da se automobil zagrije?
Joseph Henmueller, predsjednik udruge za održavanje i popravak automobila (Automotive Maintenance and Repair Association) tvrdi: “Ulje je krv motora”. Također predlaže da bi automobili trebali raditi u praznom hodu jednu do dvije minute prije vožnje po hladnom vremenu. Kada temperatura padne na razinu smrzavanja ili kada je dovoljno hladno da se za vjetrobransko staklo prima mraz, ulje treba zagrijati kako bi se moglo glatko kretati kroz auto.
“Tekućine postaju gušće kad je hladno, a kako bi se opustile potrebno je od 60 do 120 sekundi rada motora,” rekao je i naglasio da se bez ovakvog postupka skraćuje se životni motora.
Tehnički savjetnik u Penzoilu Shanna Simmons ima drugačiju teoriju te kaže da je zagrijavanje automobila zimi prije vožnje mit.
“Iako ulju treba duže vremena da procirkulira pod ekstremno niskim temperaturama, govorimo milisekundama, a ne minutama. Motor će zagrijati ulje brže prilikom vožnje, a da ne spominjemo da se u praznom hodu nepotrebno troši gorivo.”
Environmental Protection Agency (Agencija za zaštitu okoliša) slaže se s time. I EPA i Energy.gov kažu da automobil ne bi trebao u praznom hodu dulje od 30 sekundi. Takav stav ne samo da je ekološki prihvatljiviji, nego i isplativiji. Rad motora u praznom hodu dulje od 30 sekundi zapravo koristi više goriva nego ponovno pokretanje automobila. Slijedeći sve strože svjetske trendove po pitanju emisije goriva i unatoč domaćoj industriji koja ne zagovara ekološka vozila, neke države u SAD-u odlučile su upotrijebiti ekstremne mjere u sprječavanju zagađivanja okoliša upravo radom automobila u praznom hodu.
Treba li kažnjavati i ograničavati zagrijavanja automobila?
U većim gradovima SAD-a, vlasti ograničavaju vrijeme koliko prosječni vozač smije imati upaljen automobil u praznom hodu. Minneapolis, na primjer, ograničava duljinu rada motora u praznom hodu do tri minute, izuzevši neke iznimke (kada je temperatura zraka niža od -17 ili veća od 32 stupnja celzijusa, rad automobila u praznom hodu dopušta se do 15 minuta. Chicago, New York, Philadelphia i Boston imaju slične propise te oni uhvaćeni predugom “zagrijavanju” automobila zimi dobivaju kaznu. Nadamo se da ovo neće čitati naše gradske i državne vlasti, jer ideja za napuniti državni proračun putem mogućeg “harača na ler” brzo bi prošla saborsku proceduru. Vjerujemo da djelatnicima Zagreb parkinga nije lako hodati na našim niskim temperaturama, no zamislite kako bi se tek dočekala vijest da pored postojećih zaduženja moraju po padu temperature ispod -17 celzijusa ići po parkingu mjeriti vrijeme i kažnjavati ljude u automobilima koji stoje s upaljenim motorom duže od 15 minuta.
Unatoč raspravama, oko jedne se stvari svi stručnjaci slažu
A to je da se uz današnje tehnologije ne treba pretjerivati s radom u praznom hodu. Vozači zimi trebaju lagano postupati s automobilom u prvih nekoliko minuta vožnje, gdje vjerujemo da se neće dogoditi ništa loše ako automobil ostavimo u takvom načinu rada prije kretanja. Između ostalog, toliko vremena nam je potrebno da zavežemo pojas, upalimo radio i provjerimo da li je sve na mjestu unutar automobila.
Preporuča se vožnja ne više od 70-ak kilometara na sat u prvih pet do 15 minuta te izbjegavajte razvrtavanje i tjeranje automobila u visoke okretaje, da ne stvarate nepotreban pritisak na motor.