Trkaće značke već desetljećima izazivaju poštovanje vozača i fanova određenih brendova diljem svijeta. Česte rasprave s prijateljima uvijek završavaju na tim oznakama koje govore da taj automobil nije “običan” već napumpana jurilica spremna za ulične okršaje s nimalo slabim konkurentima. Neke od najpoznatijih mašina kriju se iza kratica GTI, STI, AMG, M i RS. Svaka od navedenih uživa visoki ugled među strojevima visokih performansi. Da li smo izostavili koju oznaku? Jesmo, jednu posebnu, crvenu značku koju nose samo najizdržljiviji trkači japanskog proizvođača Honde. Naravno riječ je o Type R “krvnoj grupi”, a spominjemo ju zbog njenog 25 rođendana koji slavi ove godine. Povijest Type R modela seže do ne tako davne 1992. godine, a do danas su stvorili imidž pravih vozačkih automobila.
Prvi Type R imao je zadatak unaprijediti “ubojicu Ferrarija”
Prvi Type R model bio je NSX. Honda NSX dobila je naziv “Ferrari ubojica” u prve tri godine postojanja, ali zahtjevni Japanci željeli su dodatno pojačati performanse i ovu izvedbu nazvali 1992 NSX Type R. Kao što pretpostavljate, “R” znači Racing, što upućuje na to da je stvorena za utrke. Proizveden u ograničenom broju za japansko tržište, izvorni Type R bio je hardcore superautomobil. Opsežne preinake i uklanjanje električnih prozora, klima uređaja i entertainment sustava smanjili su težinu za 120 kilograma. Prateći NSX-R proizveden je 2002. godine s većim aerodinamičkim svojstvima karoserije, budući da je automobil prve generacije došao do kraja životnog vijeka.
Između dvije generacije NSX bolida, ovaj japanski proizvođač 1995. godine počastio nas je kultnim modelom Integra Type R koji je razvijao 200 konja iz 1.8-litrenog atmosferca. Nažalost, bio je dostupan samo Japancima, ali unatoč tome jedna zvjerka na hrvatskim tablicama viđena je prije nekoliko godina u podsljemenskoj zoni. Zatim je 1998. godine uslijedila “dvooka” izvedba Integre Type R za Europu s nešto smanjenom konjažom, od 190 konjskih snaga.
Osim sveprisutnog Civica koji se “ugurao” u ovo razdoblje, moramo spomenuti i Accord Type R lansiran 1999. godine i rađen za europske ljubitelje ovog brenda. Dotični je izvlačio 212 atmosferskih konja iz 2.2-litrenog četverocilindraša. Dvije godine kasnije dolazi nam posljednja inačica vrlo vjerojatno i najbolje jurilice na prednji pogon uopće – Integre Type R. Kao i nekolicina drugih, dostupna samo u Japanu iz dvolitrenog VTEC “srca” ispucavala je respektabilnih 220 konjskih snaga.
Honda Civic danas je sinonim za Type R oznaku
Prvi sportaš kompaktnog Civica u liku ljutog Type R izdanja došao je 1997. godine s isključivom dostupnošću za japansku publiku. S godinama Civic Type R je zahvaljujući sve većoj snazi, kontinuiranim poboljšanjima na polju upravljanja i performansi razvio globalni imidž vrhunskog automobila s pogonom na prednje kotače.
Spomenuta generacija brzog Civica proizvodila se do 2000. godine te je izostavljanjem entertainment sustava bila dodatno olakšana. Karakterizirala su ju crvena sjedala i kožni upravljač s MOMO potpisom. Centar svega bio je 1.6-litreni VTEC sa 182 konjskih snaga koje je razvijao pri 8.200 okretaja u minuti. Dolazio je sa šeststupanjskim ručnim mjenjačem i diferencijalom ograničenog proklizavanja.
Iduća, sedma generacija Civica u ljutoj izvedbi na scenu stupa od 2001. do 2005. godine. Nova iteracija Type R-a stigla je početkom stoljeća, a proizvodila se isključivo u engleskom Swindonu. Ovaj trovratni hatchback prodavan je u Europi i Japanu. Pokretao ga je 2.0-litreni prirodno aspirirani četverocilindraš s 200 konja u EDM izdanju i 212 u JDM verziji. Osim boljih performansi, japanska inačica imala je diferencijal ograničenog proklizavanja i kraće prijenosne omjere.
Osma generacija Civica svjetlo dana ugledala je 2006. godine i na proizvodnoj traci zadržala se do 2011. godine. Konfiguracija ovog Type R modela značajno razlikovala ovisno o tržištu. Na primjer, u Japanu je bila dostupna isključivo kao limuzina s četvera vratima i 2.0-litrenim i-VTEC motorom koji je razvijao 222 konjskih snaga na visokih 8.200 okretaja u minuti, dok je europski, kompaktni Civic Type R dolazio s troja vrata i izlaznom snagom od 198 konja pri 7.800 okretaja u minuti. Sukladno tradiciji, obje izvedbe bile su ponuđene isključivo s ručnim šeststupanjskim mjenjačem i diferencijalom ograničenog proklizavanja.
Četvrta Type R varijanta kompaktnog sportaša temeljila se na devetoj generaciji Civica, a moglo ju se nabaviti isključivo kao hatchback s pet vrata od 2012. do 2015. godine. Ova zvjerka po mnogočemu je posebna u 25-godišnjoj povijesti. Po prvi put, Honda Civic Type R pogonjena je turbo motorom s direktnim ubrizgavanjem. Dvolitreni VTEC četverocilindraš razvija 306 konjskih snaga pri 6500 okretaja u minuti. Kao i kod prethodnika, jedini mjenjač u ponudi bio je šeststupanjski manualac, u kombinaciji s diferencijalom ograničenog proklizavanja. Koliko je Honda ozbiljno zagrizla s ovim paprenim automobilom govori i činjenica da su njime uzeli prestižni tron najbržeg automobila na prednji pogon.
Trenutna, deseta generacija Civica dolazi u kompaktnom obliku s pet vrata, te nastavlja slijediti ostavštinu prethodnika kao brutalna jurilica visokih performansi s pogonom na prednje kotače. To je najsnažniji Type R model ikada napravljen, a sve navedeno potvrđuje i vraćanje titule najbržeg prednjepogonaša impresivnim krugom na Nurburgringu.
Sve vezano uz Civic Type R dizajnirano je kako bi se stvorio najoptimalnije iskustvo vožnje, od 2.0-litrenog turbaka koji razvija 316 konjskih snaga pri 6.500 okretaja u minuti i 400 Nm okretnog momenta u rasponu od 2.500 do 4.500 okretaja, do ručnog šeststupanjskog mjenjača i diferencijala sa sustavom ograničenog proklizavanja. Ne smijemo zaboraviti i kompletno novi ovjes zahvaljujući kojem je Civic Type R 2017 jednako iskoristiv na stazi i na cesti, a dolazi s tri moda vožnje: Comfort, Sport i + R.
Što nam Honda sprema za budućnost Type R-a?
Brojni intervjui s inženjerima nagovješćuju da Honda ima velike planove za razvoj novih Type R modela. Sadašnja generacija će imati duži vijek trajanja od svojih prethodnika i japanski proizvođač će morati nastaviti natjecati se s najboljima, pa su moguće i verzije Civic Type R-a s pogonom na sve kotače. Najnoviji NSX hibridni superautomobil svakako je glavni kandidat za iduću Type R preobrazbu, a time bi Japanci potvrdili da se definitivno vraćaju na staze naslijeđa gdje je sve i počelo. Sudeći prema posljednjim potezima koji uključuju dva Type R-a u vrlo kratkom razmaku i lansiranje novog NSX-a, čeka nas vrlo zanimljiva budućnost Hondinog trkaćeg svijeta. S obzirom da je nova paleta motora iz Earth Dreams serije u punom zamahu, ne bi nas iznenadilo da svjetlo dana ugleda i jedan gradski brzanac u liku Jazz Type R-a. Ne smijemo zaboraviti i na nasljednika kultnog S2000 modela o kojem se već dugo šuška, a također zaslužuje krunidbu u vidu Type R bedža.